המזונות הטובים ביותר לאכילה כשיש לכם בחילה

מה לאכול כשיש בחילה

בחילה מתוארת כ"אי-נוחות של הבטן" שמתרחשת לעתים קרובות לפני שאנחנו מקיאים.

בין אם כבר הייתם חולים או הרגשתם את זה מגיע, בדרך כלל הדבר האחרון שאתם חושבים עליו זה לאכול, אבל מזונות מסויימים יכולים לעזור לבטן שלך להרגיע את הבחילה.

כמה מזונות הוכחו מדעית כמרגיעים את הבטן, ונראה שיש יותר תרופות לבחילות מאי פעם. צללנו למחקרים וחיפשנו עצה ממומחים כדי למצוא את המזונות הטובים ביותר לבחילות, מטיפולים מסורתיים ועד תרופות שעלולות להפתיע אותכם.

המשיכו לקרוא כדי ללמוד מה לאכול כשיש בחילה – גם כשלא מתחשק לכם לאכול.

מה גורם לבחילות?

בחילות מתחילות במוח, שם טריגרים רגשיים, קוגניטיביים או כימיים עשויים לעורר את מערכת העצבים שלך. זה גורם לשרירי הבטן שלך לעבוד בצורה לא סדירה, מה שגורם לך להרגיש בחילה.

גורמים רבים יכולים להפעיל את התהליך הזה:

  • זיהומים
  • הליכים כירורגיים
  • מצבי מעיים
  • תרופות שונות
  • טיפול בסרטן
  • הפרעות הורמונים
  • הריון
  • אלרגיות ואי סבילות למזון

למרות שאכילה יכולה להיות מאתגרת כשאתם מרגישים בחילה, מזון ונוזלים חיוניים לשמירה על לחות. הם עוזרים להחליף אלקטרוליטים שאבדו ומאפשרים לקיבה שלך להתייצב.

מה לאכול כשיש בחילה

הנה המזונות והמשקאות הטובים ביותר עבורכם בזמן בחילה:

ג'ינג'ר

מקורו של הג'ינג'ר בדרום מזרח אסיה ויש לו היסטוריה ארוכה של שימוש כתרופה לבעיות קיבה ברפואה מסורתית ועממית.

הוא מכיל תרכובות ביו-אקטיביות, כמו ג'ינג'רול ופרדול. מומחים משערים שתרכובות אלו מקיימות אינטראקציה עם מערכת העצבים המרכזית והקיבה כדי לשפר את תסמיני הבחילה.

מספר מחקרים קטנים הראו שג'ינג'ר עשוי להפחית בחילות הנגרמות על ידי מחלת תנועה, ניתוחים וכימותרפיה.

בנוסף, ג'ינג'ר עשוי להיות טיפול בטוח ויעיל לבחילות בוקר במהלך ההריון.

למרות שאין הסכמה לגבי כמות הג'ינג'ר הדרושה להשגת השפעות טיפוליות, רוב המחקרים משתמשים בכמות המקבילה של 0.5-1.5 גרם של שורש ג'ינג'ר מיובש ליום.

ג'ינג'ר נהוג לצרוך כתה, בביסקוויטים ג'ינג'ר, כג'ינג'ר מגובש, או בבירה ג'ינג'ר או אייל. זה זמין גם בצורת קפסולה.

עם זאת, ייתכן שחלק מהמוצרים לא מכילים כמויות משמעותיות של ג'ינג'ר, מה שממזער את השפעתם על בחילות.

מים ומשקאות צלולים

כשיש לך בחילה, אולי לא מתחשק לך לאכול בכלל. עם זאת, שתיית נוזלים ושמירה על לחות היא חיונית, במיוחד אם הקאתם או אם יש לכם חום.

מים הם תמיד מקור טוב של הידרציה, אבל אם הקאתם או חוויתם שלשולים, ייתכן שתצטרכו להחליף אלקטרוליטים שאבדו.

כמה מהמשקאות הטובים ביותר להילחם בהתייבשות ובחילות כוללים:

  • מים
  • תמיסות ריידציה דרך הפה
  • משקאות ספורט
  • מי סודה או משקאות מוגזים בטעמים
  • תֵה קַר
  • מיצים צלולים
  • מי קוקוס

משקאות מתוקים, המכילים קפאין או על בסיס חלב עלולים להחמיר את הבחילות שלך, אז אולי עדיף להימנע מהם.

אתם עלולים לסבול לגימת משקאות קרים לאורך היום טוב יותר מאשר לשתות הרבה בבת אחת, במיוחד אם הקאתם.

קרקרים, בייגלה וטוסט

התמקדמו במזונות "יבשים" אם אתם מחפשים מה לאכול כשיש בחילה.

מזונות יבשים כמו קרקרים, בייגלה, צנימים ודגנים מומלצים לעתים קרובות לאנשים החווים בחילה. למעשה, מחקר אחד מצא שכמעט 90% מהגינקולוגים ממליצים על קרקרים לנשים עם בחילות בוקר.

לא ברור מדוע אנשים סובלים מזון יבש ופשוט כשהם חווים בחילה, ולא קיים מחקר מדעי בנושא.

עם זאת, ידוע שאנשים מרגישים יותר בחילה על בטן ריקה ומגיבים גרוע למזונות בעלי ריח חזק.

לכן עדיף להימנע מהכנת ובישול אוכל כשאתם לא מרגישים טוב, שכן המראה והריח של האוכל עלולים לעורר בחילה.

קרקרים, בייגלה, טוסט ודגני בוקר הם ארוחות שדורשות מעט הכנה, אין להם ריח חזק, ועשויים לעזור לשקם את הבטן הריקה והטרודה שלך

מאכלים קרים

כאתם לא מרגישים טוב, אתם עלולים לסבול מזון קר טוב יותר מאשר מנות חמות. הסיבה לכך היא שבדרך כלל אין להם ריחות חזקים, שעלולים לעורר בחילות.

סלידה מריח שכיחה במיוחד במהלך ההריון. מחקר מצא שנשים עם בחילות בוקר חמורות היו בסבירות גבוהה יותר לחוש בחילה לאחר שהריחו מזון מבושל.

כמה אפשרויות טובות של מזונות קרים כוללים ג'לי, גלידה, פירות צוננים, יוגורט, וקרח קפוא.

אם הבחילות שלך מקשות על אכילה, מציצת קוביית קרח עשויה לעזור. זו גם דרך טובה למלא לאט את הנוזלים שלך.

מרק

מרק עוף הוא תרופה ביתיות נפוצה לכל דבר, מכאבי ראש, הצטננות ועד חום.

לעתים קרובות יותר קל לצרוך נוזלים ממזון מוצק כשיש בחילה. לכן, ציר עוף ומרקים עשויים להיות צעד ראשון טוב לקראת אכילה חוזרת. הם גם מספקים הידרציה ואלקטרוליטים, שהם חשובים במיוחד אם הקאתם או יש לכם חום.

כוס אחת (240 מ"ל) של מרק עוף מכילה 40% מהערך היומי עבור נתרן, פחות מ-1% מהערך היומי עבור אשלגן, ו-3% עבור ניאצין.

אםאתם מצליחים לאכול, הוסיפו חתיכות עוף או ירקות למרק בשביל תוספת חלבון, ויטמינים ומינרלים שיחזירו לגוף שלכם אנרגיה.

בנוסף, אם הבחילה שלכם נגרמת על ידי הצטננות, מרק חם יכול לעזור להקל על התסמינים.

בננות

כשיש בחילה, זה יכול להיות קשה לאכול כמויות משמעותיות של מזון.

לכן חשוב שהמזונות שאתם כן מצליחים לאכול יהיו מזינים ויספקו אנרגיה כדי לעזור לגוף שלכם להישאר חזק ולהתאושש. זה נכון במיוחד אם הבחילה נובעת ממצב כרוני ואתם מנסים לשמור על המשקל.

בננות הן חטיף מזין ועתיר אנרגיה. קל לאכול אותם גם כשחולים.

בנוסף, בננות עוזרות להחליף את האשלגן שעלול ללכת לאיבוד אם הקאתם או סבלתם משלשולים.

בננה אחת בגודל בינוני מכילה 105 קלוריות, 27 גרם פחמימות, 9% מצרכי האשלגן היומי שלך ו-25% מהכמות היומית המומלצת עבור ויטמין B6.

מזונות רכים אחרים ועתירי אנרגיה כוללים אבוקדו, דייסה, פירות מבושלים, פירה וחמאת בוטנים.

רסק תפוחים

רסק תפוחים הוא בחירה פופולרית עבור אנשים עם בחילות או שלשולים. למעשה, זה חלק מדיאטת BRAT, המייצגת בננות, אורז, רסק תפוחים וטוסט.

דיאטה זו הייתה מומלצת באופן שגרתי לאנשים עם קלקול קיבה, במיוחד לילדים. למרות שכיום זה נחשב מגביל יתר על המידה, אנשים רבים עדיין מוצאים שהמזונות שהוא מזכיר מועילים.

מחקר אחד בקרב אנשים שעברו כימותרפיה מצא שתזונה קלילה ותפלה הכוללת רסק תפוחים, גבינת קוטג' וגלידת וניל הביאה לשיפור בצריכת מזון והפחיתה בחילות והקאות.

רסק תפוחים הוא מקור טוב לפחמימות והוא עדין על הבטן.

חצי כוס (122 גרם) רסק תפוחים לא ממותק מכיל כ-50 קלוריות ו-14 גרם פחמימות.

יתרה מכך, הוא עשיר בסיבים תזונתיים פקטין, מה שעשוי להועיל אם אתם סובלים משלשולים בנוסף לתחושת בחילה

אורז, תפוחי אדמה ואטריות

מאכלים עמילניים ופשוטים כמו אורז, תפוחי אדמה ואטריות הם בחירה טובה כשיש בחילה.

הם קלים להכנה ועתירים בקלוריות. הם גם עוזרים ליישב את הבטן.

מזונות תפלים, חסרי צבע וריח נסבלים לרוב בקלות רבה יותר על ידי הגוף, מכיוון שהם מעוררים בחילות במידה פחותה לעומת מזונות בעלי טעם חזק.

אפשר להרתיח או לאדות אורז ולאכול רגיל או בתיבול קל. אפשר לאכול אותו גם קר אם מאכלים חמים מרתיעים אתכם.

לחלופין, ניתן להרתיח תפוחי אדמה, לאדות, לאפות או למעוך עם מעט חמאה וחלב לתוספת טעם.

לבסוף, ניתן לבשל פסטה ולאכול רגיל. ניתן גם להוסיף כאיטריות למרק קל או לרוטב כדי להגביר את צריכת הנוזלים שלכם.

ארוחות עשירות בחלבון

כמה מחקרים חקרו את ההשפעות של הרכב המאקרו-נוטריינטים של ארוחות על בחילות.

מחקר בקרב נשים בהריון מצא שארוחות עשירות בחלבון הפחיתו משמעותית את תסמיני הבחילה, בהשוואה לארוחות עשירות בפחמימות או בשומן.

כמו כן, כחלק ממחקרי מחלות תנועה, אנשים קיבלו משקה עשיר בחלבון או בפחמימות לפני שהסתובבו בתוף מסתובב. המשקאות העשירים בחלבון הוכחו כיעילים ביותר בדיכוי תסמיני הבחילה.

מחקר בקרב אנשים שעברו כימותרפיה מצא ששילוב של ג'ינג'ר ותוספי חלבון הפחית בחילות.

לא ברור מדוע לחלבון יש השפעה זו על בחילות. ההשערה היא שזה עוזר לווסת את פעילות הקיבה על ידי הגברת שחרור ההורמון גסטרין.

ארוחות עשירות בחלבון חשובות במיוחד לאנשים החווים בחילות כרוניות עקב מחלה, שכן מקרו-נוטריינט זה עוזר לשמור על הגוף שלך חזק ומפחית את הסיכון לתת תזונה.

תה צמחים

תה צמחים משמש בדרך כלל כתרופה טבעית לבחילות. למעשה, מחקר מצא כי 21.7% מהגינקולוגים ממליצים על כך לאנשים בהריון שחוות בחילות.

עם זאת, אין הוכחות מדעיות לגיבוי טענות אלו. מחקר על תרכובות ספציפיות כמו מנטה וקמומיל בוצע בעיקר בצורת קפסולה או ארומתרפיה.

לדוגמה, נמצא כי ארומתרפיה של מנטה מפחיתה בחילות אצל אנשים שעברו ניתוח לב פתוח, בעוד ארומתרפיה משולבת של מנטה ולימון הייתה אותה השפעה אצל אנשים בהריון.

למרות היעדר ראיות מדעיות, אנשים רבים עם בחילה מגלים שתה צמחים נסבל היטב.

שתיית כוס תה נענע או הוספת פרוסת לימון למים חמים עשויה להקל על הבחילה. גם אם העשב עצמו עשוי להראות שום השפעה, הנוזלים מסייעים לשמור על לחות כשאתם חולים.

טיפים נוספים לטיפול בבחילות

מלבד צריכת מזונות ומשקאות מסוימים, אתם יכולים לנקוט בצעדים אחרים כדי להקל על הבחילות שלכם:

  • תאכלו משהו קטן כל 1-2 שעות. הימנעו מדילוג על ארוחות, בטן ריקה עלולה להחמיר את הבחילה.
  • שתו ואכלו לאט ובכמויות קטנות. זה מאפשר לכם להירגע במהלך הארוחות ולקחת זמן ליהנות מהאוכל. אולי כדאי גם להימנע מאכילה ושתייה בו זמנית.
  • אל תשכבו על הבטן אחרי האוכל. הימנעו משכיבה לפחות 30 דקות אחרי האוכל, מכיוון שהדבר עלול להפעיל לחץ על הבטן ולהחמיר את הבחילה.
  • הימנעו מלבשל. הריח בזמן בישול עלול להחמיר את הבחילה. במידת האפשר, הימנעו או קצרו את זמן השהייה במטבח.
  • שמרו על פה נקי. בחילות והקאות עלולות להשאיר טעם לא נעים בפה, שעלול למנוע ממך לאכול. שטפו וצחצחו שיניים באופן קבוע והשתמשו בסוכריות ללא סוכר כדי לשמור על רעננות.

בנוסף, הימנעו מסוגי המזונות הבאים כאשר אתם חשים בחילה:

  • מזון שומני, שומני או מטוגן
  • מאכלים מתוקים מאוד
  • אוכל חריף
  • מזונות בעלי ריחות חזקים
  • אלכוהול
  • קָפֵאִין

בשורה התחתונה

בחילה היא תחושה מאוד לא נעימה שעלולה להקשות על אכילה ושתייה באופן כללי. נראה כי אלה שחווים זאת סובלים מזונות מסוימים טוב יותר מאחרים, כולל אורז תפל, פסטה, תפוחי אדמה, קרקרים מלוחים ומאכלים קרים.

חשוב לנסות לאכול גם כשיש בחילה, אבל חשוב להיות אסטרטגיים לגבי מה בדיוק אתם מנסים לאכול.
מזונות שמפחיתים את החומציות, מסיטים את דעת המוח מבחילות או קלים יותר לעיכול יעזרו לכם להזין את הגוף בצורה שתחזיר את האיזון – פשוט התחילו לאט ותראו איך אתם מרגישים.

מה שהכי חשוב כשאתם לא מרגישים טוב הוא להקפיד על נוזלים ושתייה מרובה של מים ומשקאות עשירים באלקטרוליטים.