שמן זרעי פשתן

שמן זרעי פשתן

שמן זרעי פשתן עשיר בחומצות שומן אומגה 3 והוכח כבעל מספר יתרונות בריאותיים, כמו לחץ דם מופחת ושיפור סדירות. רק מנה אחת או שתיים ביום יכולה להועיל.

זרעי פשתן ידועים ביתרונות הבריאותיים הרבים שלהם, הכוללים מתן מנה דשנה של חלבון וסיבים, הפחתת תיאבון וסיוע בשליטה במשקל.

בהתחשב בפרופיל התזונתי הנפלא שלהם, אין זה פלא ששמן זרעי פשתן עמוס גם הוא ביתרונות בריאותיים דומים.

שמן זרעי פשתן, עשוי מזרעי פשתן שנטחנו ונלחצו כדי לשחרר את השמן הטבעי שלהם.

לשמן פלא זה מגוון רחב של שימושים, החל מבישול ועד לטיפול בעור.

מאמר זה יחקור כמה מהסגולות המובילות של שמן זרעי פשתן וכמה דרכים פשוטות להשתמש בו.

עשיר בחומצות שומן אומגה 3

בדומה לזרעי פשתן, שמן זרעי פשתן עמוס בחומצות שומן אומגה 3 בריאות ללב.

למעשה, כף אחת (15 מ"ל) מכילה 7,196 מ"ג מרשימים של חומצות שומן אומגה 3.

באופן ספציפי, שמן זרעי פשתן מכיל חומצה אלפא-לינולנית (ALA), צורה של חומצת שומן אומגה 3 המומרת רק בכמויות קטנות לצורות פעילות של אומגה 3, כמו EPA ו-DHA.

אם אינך מקבל מספיק DHA ו-EPA בתזונה שלך, רוב ההנחיות ממליצות על לפחות 1,600 מ"ג של חומצות שומן ALA אומגה 3 מדי יום לגברים ו-1,100 מ"ג לנשים.

רק כף אחת של שמן זרעי פשתן יכולה לענות על צרכי ה-ALA היומיומיים שלך ולעלות עליהם.

חומצות שומן אומגה 3 חיוניות לבריאות ונקשרו ליתרונות כמו הפחתת דלקת, שיפור בריאות הלב והגנה על המוח מפני הזדקנות.

אם אינכם לוקחים שמן דגים או מקבלים מנה אחת עד שתיים של דגים שומניים בכל שבוע, שמן פשתן עשוי להיות פתרון טוב כדי להשלמת התזונה שלכם עם חומצות השומן אומגה 3 שאתם צריכים.

עשוי לסייע בהפחתת צמיחת תאי סרטן

למרות שהמחקר הנוכחי מוגבל למחקרים במבחנות ובבעלי חיים, ישנן עדויות לכך ששמן זרעי פשתן עשוי לסייע בהפחתת הצמיחה של תאים סרטניים.

במחקר אחד בבעלי חיים, עכברים קיבלו 0.3 מ"ל שמן זרעי פשתן למשך 40 יום. נמצא שהוא מונע התפשטות סרטן וגידול של גידולי ריאות.

במחקר אחר על בעלי חיים, הוכח כי הוא חוסם את היווצרות סרטן המעי הגס בחולדות.

יתר על כן, מחקרים במבחנה העלו ממצאים דומים, כאשר מספר מחקרים מראים ששמן זרעי פשתן מפחית את הצמיחה של תאי סרטן השד.

ובכל זאת, בעוד שממצאים אלה מבטיחים, יש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע כיצד תוצאות אלו עשויות לתרגם לבני אדם.

יכול להועיל לבריאות הלב

מספר מחקרים מצאו ששמן זרעי פשתן יכול להועיל לבריאות הלב.

מחקר אחד השווה את ההשפעות של שמן זרעי פשתן לאלו של שמן חריע, סוג של שמן עשיר בחומצות שומן אומגה 6.

במחקר זה, תוספת של כף אחת (15 מ"ל) של שמן פשתן ביום למשך 12 שבועות הובילה לרמות לחץ דם נמוכות משמעותית מאשר תוספת עם שמן חריע.

לחץ דם גבוה עלול לפגוע בבריאות הלב, להפעיל עומס נוסף על הלב, לאלץ אותו לעבוד קשה יותר.

הוא עשוי גם לשפר את גמישות העורקים. גם הזדקנות ולחץ דם מוגבר קשורים בדרך כלל לירידה בגמישות העורקים.

יתרונות אלו נובעים כנראה מהריכוז הגבוה של חומצות שומן אומגה 3 בשמן זרעי פשתן, שכן הוכח שהוספתו לתזונה מעלה את כמות האומגה 3 בדם באופן משמעותי.

יתרה מכך, מחקרים הראו כי חומצות שומן אומגה 3 משפרות את בריאות הלב, עם יתרונות כמו הפחתת דלקת והורדת לחץ דם.

עשוי לסייע בטיפול בעצירות ושלשולים

שמן זרעי פשתן עשוי להיות יעיל בטיפול הן בעצירות והן בשלשולים.

מחקר שנערך לאחרונה הראה שהוא פעל כחומר משלשל כדי לקדם את היציאות תוך שהוא פועל כחומר נגד שלשולים. כלומר, הוא מסייע ללכת לשירותים לעיתים קרובות יותר אך לא גורם לצואה להיות רכה.

מחקר אחר נתן ל-50 חולים עם עצירות שעברו המודיאליזה שמן זרעי פשתן לצד שמנים שונים. לאחר ארבעה שבועות, נמצא שהוא הגביר את תדירות היציאות ושיפר את עקביות הצואה.

עשוי לשפר את בריאות העור

שמן זרעי פשתן עשוי גם לעזור לשפר את בריאות העור.

מחקר קטן אחד כלל 13 נשים שהוסיפו שמן פשתן לתזונה שלהן למשך 12 שבועות. בסוף המחקר, הם חוו שיפור בגמישות העור והלחות בו, בעוד שרגישות העור לגירוי ירדה.

כמו כן, במחקר שבוצע על בעלי חיים הוכח שהוא מפחית תסמינים של אטופיק דרמטיטיס, כגון אדמומיות, נפיחות וגרד.

עשוי להפחית דלקת

הודות לתכולת חומצות השומן שלו באומגה 3, מחקרים מסוימים מראים שהוא עשוי לסייע בהפחתת דלקת באוכלוסיות מסוימות.

עם זאת, ניתוח אחד של מספר מחקרים הראה שלשמן זרעי פשתן לא הייתה השפעה על דלקת באוכלוסייה הכללית.

לצד זאת, זה הפחית משמעותית את רמות החלבון C-reactive, סמן המשמש למדידת דלקת, בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל.

מחקר בבעלי חיים מצא גם שיש לו תכונות אנטי דלקתיות חזקות.

כמה מחקרים מצביעים על כך שההשפעות האנטי-דלקתיות של שלו שוות לאלו של שמן זית.

מהן תופעות הלוואי של שמן זרעי פשתן?

לצד היתרונות הבריאותים הרבים, צריכת תוסף כמו שמן פשתן עלולה לגרום לתופעות לוואי. תופעות לוואי אלו עשויות להיות שכיחות או חמורות.

כשהוא נלקח במינונים הנכונים ובטווח הקצר, הוא בדרך כלל בטוח עבור רוב המבוגרים. תופעות הלוואי האפשריות כוללות שלשולים וצואה רופפת או לחלופין החמרה בעצירות.

ניתן למזער את תופעות הלוואי הללו ע"י נטילת השמן עם הרבה מים וע"י הקפדה על צריכה במינונים המומלצים.

אמצעי זהירות

הימנעו משמן זרעי פשתן אם אתם:

  • אלרגים – הימנעו משימוש אם יש לכם אלרגיה ידועה אליהם או למרכיביו.
  • בהריון – עלולות להיות לה השפעות שליליות בהריון, כולל סיכון מוגבר ללידה מוקדמת.
  • מניקים – אין מספיק מידע אמין על הבטיחות של שמן פשתן עבור אנשים שמניקים.
  • חווים הפרעת דימום – קיים ויכוח אם הוא עלול להגביר את הסיכון לדימום. אם יש לכם הפרעת דימום, שוחחו עם רופא לפני השימוש במזון, בצורת תוסף, או כטיפול מקומי.
  • עומדים לעבור ניתוח – יש להפסיק את השימוש בשמן הפשתן לפני הניתוח למניעת דימום.

אם יש לכם ספק, אנו תמיד ממליצים לפנות אל הרופא להמלצות המתאימות לכם באופן אישי.

כמה לצרוך בכל יום?

מינון השמן המומלץ לצריכה יומית הוא 1-2 כפות, או 10-20 גרם. ניתן לצרוך את השמן ישירות, או להוסיפו לאוכל או למשקה.

צריכה מוגברת של שמן פשתן עלולה לגרום לבעיות במערכת העיכול, כגון שלשולים, גזים וכאבי בטן. כמו כן, צריכה מוגברת של שמן פשתן עלולה להוביל לעלייה ברמות ה-EPA ו-DHA בדם, מה שעלול להיות מסוכן לאנשים עם בעיות קרישה.

אנשים עם בעיות בריאותיות מסוימות, כמו בעיות קרישה או מחלות לב, צריכים להתייעץ עם רופא לפני תחילת צריכת שמן פשתן.

להלן כמה טיפים לצריכה בטוחה:

  • התחילו עם מינון נמוך של 1 כפית ביום, ורק לאחר שהגוף שלכם הסתגל, העלו את המינון בהדרגה.
  • אם אתה חווים תופעות לוואי שליליות, הפסיקו את הצריכה ופנו לרופא.
  • אם אתם נוטלים תרופות, התייעמו עם הרופא לפני תחילת צריכת שמן פשתן.

שמן פשתן שימושים

אחד הדברים הטובים ביותר בשמן זרעי פשתן הוא הרבגוניות שלו. בתור התחלה, ניתן להחליף אותו בקלות בסוגים אחרים של שמן ברוטבים, מטבלים ורטבים לסלט.

אפשר גם להוסיף מנה אחת (כף) לשייקים כדי להוסיף ממנו לתזונה שלכם במינימום מאמץ.

חשוב לזכור כי אין להשתמש בו לבישול, שכן אין לו נקודת שריפה גבוהה והוא עלול ליצור תרכובות מזיקות כאשר הוא נחשף לחום גבוה.

בנוסף לשימוש במזון, ניתן למרוח אותו ישירות על העור כדי לשפר את בריאות העור ולהגביר את הלחות.

לחלופין, יש אנשים שמשתמשים בשמן פשתן כמסכה לשיער כדי לקדם צמיחה וברק.

אם אתם מחפשים פתרון קל ונוח לצריכת שמן זרעי פשתן כדאי לדעת שהוא קיים גם בתור תוסף המגיע בכמוסות והמינון שלו משתנה מחברה לחברה.

כיצד לאחסן

שמן זרעי פשתן נוזלי מגיע בדרך כלל בבקבוקים כהים כדי להגן עליו מפני אור ולעתים קרובות יש צורך בקירור לאחר הפתיחה. תבדקו את האריזה כדי לראות מתי לזרוק אותה. חלק מהמוצרים יחזיקו מעמד רק 6-8 שבועות לאחר הפתיחה.

בשורה התחתונה

שמן זרעי פשתן עשיר בחומצות שומן אומגה 3 והוכח כבעל מספר יתרונות בריאותיים, כמו לחץ דם מופחת ושיפור סדירות היציאות. הוא אינו מסוכן בדרך כלל ולרוב האנשים יש תוצאות חיוביות מצריכה קבועה שלו.

יתרה מכך, ניתן להשתמש בו במגוון דרכים. זה יכול לשמש כתחליף לסוגים אחרים של שמנים, להתווסף לתזונה או למרוח על העור והשיער.

הוספת רק מנה אחת של שמן זרעי פשתן לשגרת היומיום שלכם יכולה לתרום רבות לשיפור הבריאות הכללית שלכם.